Struktura Organizacyjna Komendy Miejskiej Policji w Słupsku
Do zakresu działania WYDZIAŁU KRYMINALNEGO należy:
- wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
- prowadzenie postępowań o najcięższe przestępstwa, spraw wieloczynowych, spraw o skomplikowanym stopniu trudności, a także dotyczących przestępczości narkotykowej;
- poszukiwanie osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości, poszukiwanie osób z powodów operacyjnych, poszukiwanie osób zaginionych oraz wykonywanie czynności w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok;
- uzyskiwanie przydatnych dla realizacji ustawowych zadań Policji informacji o zagadnieniach, środowiskach, zjawiskach, miejscach lub osobach mogących mieć związek z czynami zabronionymi;
- koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez jednostki Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia;
- wdrażanie w jednostkach podległych wszystkich przepisów związanych z pracą operacyjno-dochodzeniową, prowadzenie szkoleń w tym zakresie dla policjantów innych komórek organizacyjnych;
- przygotowanie ocen i informacji dla potrzeb kierownictwa;
- współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, w szczególności z sądem i prokuraturą;
- techniczno-kryminalistyczna obsługa miejsc zdarzeń oraz czynności procesowych poprzez:
- ujawnianie i zabezpieczanie śladów kryminalistycznych za pomocą dostępnych metod i środków technicznych,
- sporządzanie dokumentacji technicznej z przebiegu czynności procesowych,
- daktyloskopowanie i wykonywanie zdjęć sygnalitycznych osób oraz zwłok;
- merytoryczna i techniczna kontrola kart daktyloskopijnych do rejestracji w WRD i CRD;
- współpraca z zagranicznymi formacjami policyjnymi w zakresie wymiany informacji kryminalnych za pośrednictwem stanowiska Wojewódzkiego Oficera Kontaktowego w Wydziale Wywiadu Kryminalnego KWP w Gdańsku;
- pozyskiwanie osobowych źródeł informacji i prowadzenie efektywnej współpracy z tymi osobami;
- racjonalne wykorzystanie środków z funduszu operacyjnego;
- prowadzenie i realizowanie form pracy operacyjnej mającej na celu rozpoznanie środowiska osób nieletnich dokonujących czyny karalne na terenie działania Komendy;
- współpraca z osobowymi źródłami informacji;
- prowadzenie postępowań w sprawach nieletnich, dokonywanie rejestracji statystycznej i procesowej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przekazywanie materiałów do Sądów Rodzinnych;
- współpraca z Zespołem Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii Wydziału Prewencji Komendy oraz pedagogami szkolnymi w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości nieletnich;
- współpraca z sędziami Sądu Nieletnich;
- koordynowanie czynności w związku z poszukiwaniami nieletnich będących na ucieczkach z domu, z zakładu poprawczego, schronisk itp.
Do zakresu działania WYDZIAŁU DO WALKI Z PRZESTĘPCZOŚCIĄ GOSPODARCZĄ I KORUPCJĄ należy:
- inicjowanie i prowadzenie pracy wykrywczej w ramach czynności operacyjno rozpoznawczych w zakresie rozpoznania i ujawniania na terenie powiatu słupskiego przestępczości gospodarczej;
- rozpoznanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej na terenie powiatu słupskiego oraz wypracowywanie i wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- koordynowanie oraz udzielanie bezpośredniej pomocy policjantom w realizacji zadań związanych ze zwalczaniem przestępczości gospodarczej;
- w oparciu o prowadzone analizy określenie prognoz przestępczości gospodarczej i źródeł zagrożenia oraz strategicznych kierunków pracy pionu do walki z przestępczością gospodarczą na terenie powiatu słupskiego;
- organizowanie i koordynowanie współpracy z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości, organami ochrony prawnej, organami administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej na terenie powiatu słupskiego;
- organizowanie i prowadzenie działań kontrolno-represyjnych zleconych lub inspirowanych pod kątem zwalczania przestępczości gospodarczej na terenie powiatu słupskiego;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne oraz realizacja czynności sprawdzających;
- wspomaganie przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych dotyczących zwalczania przestępczości gospodarczej, jednostek niższego szczebla ze względu na niedostateczne możliwości realizacyjne w działaniach prowadzących do wykrycia sprawców przestępstw:
- trudnych do ustalenia z powodu znacznego stopnia skomplikowania działań wykrywczych i dowodowych,
- obejmujących swym zasięgiem obszar kilku jednostek,
- wymagających stosowania obserwacji lub specjalistycznych środków technicznych, we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji,
- gdzie przedmiotem czynu zabronionego jest mienie znacznej wartości, a prowadzenie czynności jest zasadne ze względu na ważny interes postępowania;
- współdziałanie z komórką organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji , właściwą w sprawach zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej w zakresie:
- realizacji zadań o zasięgu ogólnowojewódzkim i międzynarodowym,
- wymiany informacji o nowych metodach działalności przestępczej,
- opracowywania danych dotyczących zagrożenia przestępczością o charakterze gospodarczym celem dalszego ich wykorzystania w analizach wykonywanych na rzecz Policji;
- współdziałanie w opracowywaniu programów doskonalenia zawodowego z zakresu problematyki zwalczania przestępczości gospodarczej oraz organizowanie szkoleń dla policjantów podległych jednostek;
- współpraca z osobami udzielającymi pomocy Policji.
Do zakresu działania WYDZIAŁU PREWENCJI należy:
- tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z administracją samorządową, Wydziałem Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
- inicjowanie i koordynowanie profilaktyki zapewniającej efektywny udział społeczeństwa w zapobieganiu przestępczości,
- kreowanie współdziałania społeczeństwa z Policją,
- zapewnienie osobom zamieszkałym na terenie miasta poczucia bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
- zwalczanie zjawisk kryminogennych i zagrożeń przestępczością,
- ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
- zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zagrożenia;
- organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności interwencyjnych na obszarze miasta;
- opracowywanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych, służących odpowiedniej dyslokacji służb patrolowych;
- rozpoznawanie zjawisk demoralizacji, przestępczości nieletnich, patologii rodziny i innych patologii społecznych oraz sprawowanie nadzoru i koordynowanie zadań realizowanych przez jednostki podległe Komendzie w tym zakresie;
- sprawowanie nadzoru nad postępowaniami karno-administracyjnymi, o wykroczenia i mandatowymi prowadzonymi przez podlegle jednostki;
- zapewnienie przez służbę dyżurną natychmiastowej reakcji Policji na zgłoszone zdarzenia naruszające ochronę życia i zdrowia obywateli oraz ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- niezwłoczne inicjowanie i koordynacja przez służbę dyżurną działań policjantów po otrzymaniu zgłoszenia o zdarzeniu będącym w zainteresowaniu Policji;
- wykonywanie, organizowanie i koordynowanie czynności ochronnych na obszarze podległym Komendzie;
- realizacja programów prewencyjnych związanych z edukacją mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze miasta;
- podejmowanie i koordynacja czynności związanych z realizacją akcji i operacji policyjnych;
- opracowywanie materiałów związanych z wydawanymi przez Komendę decyzjami administracyjnymi;
- nadzór na przechowywaniem broni w Komendzie i Komisariatach;
- koordynacja, nadzór i kontrola nad pracą prewencyjną Komisariatów, w szczególności w zakresie:
- inicjowania i realizacji programów prewencyjnych,
- planowania i wykonywania służby patrolowej i interwencyjnej,
- służby dzielnicowych,
- pracy z nieletnimi i rozpoznawania patologii społecznych,
- postępowań o wykroczenia i postępowania mandatowego,
- służby dyżurnej;
- opracowanie procedur osiągania podwyższonej i pełnej gotowości jednostki w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
- inicjowanie, planowanie i organizowanie przygotowań obronnych w ramach zarządzania kryzysowego oraz ich koordynacja w podległych jednostkach organizacyjnych;
- przygotowanie procedur postępowania i nadzór nad ich wdrażaniem w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa spowodowanego zamachami terrorystycznymi, katastrofami i awariami technicznymi;
- opracowanie przepisów wykonawczych w sprawach przygotowań i zadań obronnych KMP w Słupsku oraz współpraca z organami administracji publicznej, samorządu terytorialnego i organami MON w ramach działań obronnych i ratowniczych;
- inspirowanie i prowadzenie działalności kulturalnej w środowisku policyjnym;
- organizowanie i realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia strzeleckiego policjantów;
- organizowanie i koordynowanie działań związanych z realizacją policyjnych zabezpieczeń: zgromadzeń, imprez masowych oraz zabezpieczenia pobytu osób podlegających ochronie;
- przygotowanie dokumentacji planistyczno-sztabowej do realizacji zadań, dokumentowanie akcji i operacji policyjnych w PRIM;
- współpraca z klubami sportowymi, organizatorami imprez sportowych i przewoźnikami oraz środowiskiem kibiców piłkarskich w zakresie zorganizowanych wyjazdów kibiców, rozpoznawania i rozwiązywania problemów ww środowiska;
- przygotowanie, koordynacja i nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowań obronnych i zarządzania kryzysowego dla ogniw organizacyjnych KMP oraz jednostek podległych Komendantowi Miejskiemu Policji w Słupsku w tym:
- określenie szczegółowych zadań, sposobów ich wykonania oraz sił i środków do ich realizacji,
- zorganizowanie systemu kierowania jednostką,
- sprawne osiąganie podwyższonej i pełnej gotowości obronnej,
- opracowanie i wdrożenie procedur reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń,
- udział w doborze, planowaniu i organizowaniu rezerw osobowych,
- planowanie i reglamentowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- określenie sił i środków do realizacji zadań w bezpośrednim współdziałaniu z jednostkami sił zbrojnych i obrony cywilnej;
- przygotowanie struktur Komendy na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
- udział w wykonywaniu prac kadrowo-mobilizacyjnych na rzecz Komendy Miejskiej Policji w Słupsku;
- bieżące analizowanie i opracowywanie ocen zagrożeń w odniesieniu do zadań Policji w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych;
- utrzymywanie bieżącej współpracy z innymi podmiotami na szczeblu miasta w zakresie wymiany informacji, uzgodnienia planów i procedur działania, realizacji przedsięwzięć w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz reprezentowanie Policji w charakterze oskarżyciela publicznego w tych sprawach przed sądami powszechnymi.
Do zadań WYDZIAŁU RUCHU DROGOWEGO należy:
- koordynowanie i nadzorowanie działań Policji w zakresie organizacji i pełnienia służby ruchu drogowego;
- weryfikacja kart MRD 2;
- współpraca z terenowymi organami administracji rządowej, samorządowej, organizacjami społecznymi i użyteczności publicznej, środkami masowego przekazu oraz innymi podmiotami w zakresie kształtowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- kontrola dróg publicznych pod katem stanu nawierzchni, urządzeń zabezpieczających i oznakowania oraz opiniowanie tymczasowej i docelowej organizacji ruchu na drogach miejskich i powiatowych;
- inicjowanie i koordynowanie profilaktyki społecznej zapewniającej aktywny udział społeczeństwa w zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz kreowanie form współdziałania społeczeństwa z Policją w tym zakresie;
- sprawowanie merytorycznego nadzoru nad prowadzeniem ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego oraz nad prowadzeniem ewidencji zdarzeń drogowych;
- kształtowanie właściwej polityki prewencyjnej i represyjnej ukierunkowanej na zwalczanie wykroczeń, które są najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych;
- współdziałanie z innymi pionami Policji w zakresie zwalczania przestępczości pospolitej;
- organizowanie i koordynowanie działań związanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
- wykonywanie pilotażu osób ochranianych;
- efektywne wykorzystanie czasu pracy policjantów ruchu drogowego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.
Do zakresu działania WYDZIAŁU WSPOMAGAJĄCEGO należy:
- prowadzenie rachunku pomocniczego dla Komendy;
- prowadzenie obrotu gotówkowego oraz obsługa kasowa Komendy wraz z niezbędną w tym zakresie ewidencją;
- dokonywanie rozliczeń finansowych z KWP w Gdańsku oraz wykonywanie zadań z zakresu obsługi finansowej jednostki;
- zapewnienie, poprzez współpracę z poszczególnymi dysponentami wydatków KWP w Gdańsku, niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby jednostki oraz prowadzenie podręcznych magazynów w tym zakresie;
- formalne i merytoryczne sprawdzanie dokumentów dotyczących wydatków ponoszonych na rzecz jednostki, potwierdzanie wykonania usług i dostaw dokonanych na rzecz jednostki zgodnie z warunkami zawartych umów, poprzedzone analizą proporcji zużycia do wcześniejszych okresów rozliczeniowych;
- sporządzanie dokumentów stanowiących podstawę naliczania należności policjantom i pracownikom jednostki, a szczególności:
- równoważników pieniężnych wypłacanych policjantom za remont lokalu,
- równoważników pieniężnych wypłacanych policjantom za brak lokalu mieszkalnego,
- pomocy mieszkaniowej,
- równoważników pieniężnych w zamian za wyżywienie,
- posiłków profilaktycznych,
- ryczałtów za pranie wypłacanych pracownikom cywilnym i policjantom,
- ryczałtów pieniężnych za wyżywienie psów służbowych;
- prowadzenie ilościowej ewidencji majątku rzeczowego oraz sprawowanie nadzoru nad mieniem powierzonym policjantom i pracownikom jednostki;
- prowadzenie bieżącej eksploatacji i konserwacji powierzonego mienia z uwzględnieniem użytkowanych nieruchomości;
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej, w tym przygotowywanie projektów decyzji Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku oraz współrealizowanie z KWP w Gdańsku zadań w zakresie spraw socjalnych;
- realizacja zadań z zakresu gospodarki transportowej;
- prowadzenie postępowań powypadkowych i szkodowych w zakresie określonym przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku;
- prowadzenie gospodarki mandatowej;
- organizacyjne i techniczne utrzymanie w sprawności policyjnych systemów informatyki i łączności, zgodnie z obowiązującymi w Policji zasadami i standardami.
Do zakresu działania ZESPOŁU KADR i SZKOLENIA należy:
- realizacja i koordynacja, zgodnie z obowiązującymi przepisami, polityki kadrowej kierownictwa Komendy w stosunku do policjantów i pracowników Policji wszystkich komórek i jednostek organizacyjnych Policji Komendy Miejskiej Policji w Słupsku;
- doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy oraz podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- realizacja decyzji personalnych podejmowanych w stosunku do policjantów i pracowników Policji;
- prowadzenie akt personalnych i ewidencji funkcjonariuszy i pracowników Policji;
- systematyczny i zgodny z obowiązującymi przepisami dobór kadr na stanowiska policyjne i pracownicze w Komendzie i podległych jej komisariatach;
- współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Słupsku oraz Powiatowym Urzędem Pracy w Słupsku w zakresie spraw osobowych, staży zawodowych i przygotowania zawodowego;
- realizacja zadań w obszarze przygotowań obronnych w zakresie zastrzeżonym dla Zespołu Kadr i Szkolenia;
- zapewnienie właściwej organizacji szkoleń i doskonalenia zawodowego lokalnego funkcjonariuszy i pracowników Policji; współpraca w tym zakresie ze Szkołą Policji w Słupsku oraz ośrodkami szkolenia Policji;
- organizacja i realizacja zadań związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym dla policjantów i pracowników Policji;
- prowadzenie, koordynacja i nadzór nad testami sprawności fizycznej policjantów;
- bieżąca współpraca z Wydziałem Kadr KWP w Gdańsku oraz Ośrodkiem Szkolenia Policji w Gdańsku w zakresie działalności kadrowo-szkoleniowej;
- realizacja szkoleń i kursów poza resortowych;
- planowanie i realizacja budżetu grupy 8 – szkolenie i wychowanie;
- opracowywanie, wstępna weryfikacja umów dot. wynajęcia obiektów sportowych;
- realizacja zadań sportowo-szkoleniowych wynikających z kalendarza MSWiA;
- ewidencja sprzętu sportowego.
Do zakresu działania ZESPOŁU DYSCYPLINARNEGO należy:
- przyjmowanie skarg i wniosków dotyczących działalności Policji, prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach skarg oraz nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań w tej dziedzinie przez komórki organizacyjne Komendy i podległe jej komisariaty;
- prowadzenie czynności wyjaśniających w trybie przepisów dyscyplinarnych ustawy o Policji oraz nadzorowanie tych czynności;
- nadzorowanie postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez rzeczników dyscyplinarnych;
- wyjaśnianie w niezbędnym zakresie sygnałów o naruszaniu prawa przez policjantów i pracowników cywilnych Komendy;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku w zakresie kontroli i nadzoru;
- prowadzenie ewidencji przewinień dyscyplinarnych;
- sporządzania projektów orzeczeń i postanowień oraz decyzji w przedmiocie odpowiedzialności dyscyplinarnej policjantów podlegających Komendantowi Miejskiemu Policji w Słupsku;
- realizacja zadań z zakresu przepisów bhp, medycyny pracy i ppoż. oraz kontrola ich przestrzegania w komórkach organizacyjnych Komendy.
Do zakresu działania ZESPOŁU PREZYDIALNEGO należy:
- obsługa kancelaryjna Komendanta Miejskiego Policji, jego zastępców i stanowisk samodzielnych;
- prowadzenie kancelarii jawnej Komendy ( przyjmowanie, rejestracja i przekazywanie korespondencji jawnej wpływającej lub dostarczanej do KMP w Słupsku na poszczególne komórki i jednostki organizacyjne );
- prowadzenie rejestrów przepisów resortowych i innych aktów prawnych, rozprowadzanie na poszczególne komórki i jednostki organizacyjne oraz przechowywanie i dokonywanie aktualizacji mocy obowiązywania tych przepisów;
- udzielanie niezbędnej pomocy w przygotowywaniu projektów legislacyjnych;
- organizacja odpraw służbowych i uroczystości na terenie KMP w Słupsku;
- prowadzenie obrotu korespondencji jawnej i niejawnej dla jednostek Policji i upoważnionych urzędów na poczcie specjalnej w KMP w Słupsku;
- prowadzenie czynności sprawdzających pracę kancelaryjno – biurową w sekretariatach komórek i jednostek organizacyjnych Komendy.
Do zakresu działania ZESPOŁU BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
- zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych w których są przetwarzane informacje niejawne i dane osobowe;
- zapewnienie ochrony danych osobowych w systemach teleinformatycznych i zbiorach manualnych w Komedzie;
- opracowywanie i aktualizacja planów:
- ochrony fizycznej obiektów Komendy,
- ochrony informacji niejawnych,
- postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne w razie wystąpienia stanu nadzwyczajnego i nadzorowania ich realizacji;
- prowadzenie postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010r. o ochronie informacji niejawnych ( Dz.U. z 2019 poz. 742 ze zm.) i ich merytoryczne rozstrzyganie oraz obsługa Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku w zakresie wydawania upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”;
- prowadzenie kontroli w zakresie :
- przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych;
- prowadzenie Kancelarii Tajnej w Komedzie;
- realizacja zadań Inspektora Bezpieczeństwa Teleinformatycznego i nadzór zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych;
- zapewnienie wykonywania zadań Inspektora Ochrony Danych zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych;
- prowadzenie niezbędnych czynności związanych z wyjaśnianiem incydentów/naruszeń ochrony danych osobowych zaistniałych w KMP w Słupsku oraz w podległych komórkach/jednostkach organizacyjnych oraz prowadzenie w tym zakresie działań naprawczych i zapobiegających;
- prowadzenie w imieniu Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku rejestru czynności przetwarzania/rejestru kategorii czynności oraz wykazu kategorii przetwarzania danych osobowych;
- reagowanie na wszelkie naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, wyjaśnianie ich okoliczności oraz prowadzenie w tym zakresie działań naprawczych i zapobiegających;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy przy wyjaśnianiu informacji dotyczących naruszenia przepisów z zakresu ochrony informacji niejawnych lub ochrony danych osobowych;
- okresowe kontrolowanie ewidencji materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
- szkolenia funkcjonariuszy i pracowników Policji Komendy w zakresie ochrony informacji niejawnych, bezpieczeństwa teleinformatycznego i ochrony danych osobowych;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony Państwa w zakresie realizacji zadań pełnomocnika ochrony;
- współpraca z właściwym organem nadzorczym w zakresie realizacji zadań inspektora ochrony danych osobowych;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- realizowanie zadań w zakresie zmiany lub zniesienia klauzuli tajności z materiałów niejawnych wytworzonych w Komendzie;
- prowadzenie Składnicy Akt oraz nadzór nad prawidłowym postępowaniem z jawnymi i niejawnymi materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w jednostkach i komórkach organizacyjnych Komendy.
Do zakresu działania ZESPOŁU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY należy:
- realizacja zadań z zakresu działania służby bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, w tym:
- przeprowadzanie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy,
- bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do przeciwdziałania i usuwania tych zagrożeń,
- sporządzanie i przedstawienie Komendantowi, zgodnie z przepisami, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia policjantów pełniących służbę i pracowników oraz poprawę warunków służby i pracy,
- zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w stosowanych oraz wprowadzanych rozwiązaniach organizacyjnych i procedurach,
- przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz ustalaniu zadań osób kierujących policjantami pełniącymi służbę i pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy,
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby i pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków policjantów pełniących służbę i wypadków pracowników przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków policjantów pełniących służbę i wypadków pracowników przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy,
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
- doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo przyjętych do służby policjantów i nowo zatrudnionych pracowników,
- współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach, a także podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków służby i pracy,
- inicjowanie i rozwijanie na terenie Komendy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz ergonomii;
- realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w Komendzie;
- realizacja zadań określonych w przepisach z zakresu medycyny pracy;
- współpraca merytoryczna z komórką organizacyjną do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Do zakresu działania JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ należy:
- zapewnienie obsługi prasowej oraz organizowanie kontaktów komendanta miejskiego Policji z mediami;
- wykonywanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
- współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
- tworzenie, współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej;
- współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby Komendy Miejskiej Policji w Słupsku, Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku i innych jednostek organizacyjnych Policji;
- bieżąca aktualizacja strony internetowej Komendy Miejskiej Policji w Słupsku.
Do zakresu działania JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW PRAWNYCH należy:
- zastępstwo prawne i procesowe Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku w sprawach cywilnych, administracyjnych i innych określonych przez ustawę;
- opiniowanie w zakresie zgodności z zasadami techniki prawodawczej umów i decyzji administracyjnych oraz projektów aktów prawnych opracowywanych przez komórki organizacyjne Komendy;
- dokonywanie interpretacji przepisów prawnych mających stanowić podstawę decyzji podejmowanych przez kierownictwo Komendy, a wymagających opinii prawnych oraz opracowywanie dla kierownictwa Komendy opinii prawnych;
- zapewnienie pomocy prawnej Komendantowi Miejskiemu Policji;
- udzielanie policjantom i pracownikom Policji informacji o aktualnym stanie i zakresie obowiązywania aktów prawnych dotyczących Policji;
- badanie zasadności zgłaszanych roszczeń odszkodowawczych;
- udzielanie porad prawnych osobom uprawnionym (policjantom i pracownikom) w przypadkach, jeżeli stały się one pokrzywdzonymi lub mogą występować jako strona w procesie w związku z wykonywaniem przez nie czynności służbowych.